Přejít na obsah






Fotka
* * * * * 4 hlasy

Geocaching očima adiktologa

Příspěvek od Paha Ahma , 07 květen 2014 · 6 864 Zobrazení

doporučení gc.cz

Geocaching očima adiktologa


Od chvíle, kdy jsem našel svou první kešku, uplynul sotva půlrok. Musím přiznat, že jsem po těch pěti měsících někým trochu jiným. Keškování mi vstoupilo do života jako velká voda a já cítil, jako bych byl o pár let mladší. Výlety na kole, vzrušující hledání, elektrizující přípravy a plánování víkendových akcí. Jak to, že mám na kešky nyní tolik času, který jsem dříve, nekeškuje, zoufale postrádal?

(zpověď autora)
Pracuji už hezkou řádku let se závislými.  Tedy se chtě nechtě se závislostí jako
 osobnostním rysem setkávám  každý den.
Definice závislosti podle Mezinárodní klasifikace nemocí (Nešpor, 2005) říká, že 
syndrom závislosti představuje  skupinu fyziologických, behaviorálních a kognitivních
fenoménů, v nichž užívání nějaké látky nebo třídy látek  má u daného jedince přednost
než jiné jednání, kterého si kdysi cenil více. Centrální popisnou charakteristikou
syndromu závislosti je označena často přemáhající touha brát psychoaktivní látky. 
Návrat k užívání látky po období abstinence často vede k rychlejšímu znovuobjevení
jiných rysů syndromu, než je tomu u jedinců, u nichž se závislost nevyskytuje.
Takže mě celkem vykolejilo, když jsem začal pozorovat neklamné příznaky závislosti sám na sobě.

Takzvaná geozávislost by teoreticky patřila pod takzvané procesuální závislosti. Nejde tedy o závislost na nějaké látce, ale na procesu. Podobně jako u patologického hraní automatů, nebo zhoubnému sázení na sport jde o neovladatelnou koncentraci na činnost, které jedinec propadl, v našem případě na procesu hledání krabic schovaných v terénu pod mnohdy zašifrovanými souřadnicemi.

Začněme raději pozitivní stránkou věci. Geozávislost nezpůsobuje (alespoň ve své mírné a střední formě) tělesné chátrání trpícího. Naopak, takzvaný „kačer“ zvyšuje svou fyzickou aktivitu pohybem v často členitém terénu, věnuje více času sportu. To může být argument, kterým keškař svou závislost obhajuje.

Vezměme si ale hypotetickou osobu s těžkou geozávislostí. Taková osoba nedokáže bez geozáležitostí fungovat v praktickém životě. Říkejme jí třeba pan Prokeš.

Začíná to nenápadně – investicí do GPS, setkáváním se zkušenějšími kamarády, posezením v hospodě, vycházkami s rodinou a dětmi. Keškování ještě v tuto chvíli představuje vítaný motivační doplněk k realizované akci. Výlety dostávají cíl, vzrušení z nálezu krabic je obecně sdíleno rodinnou společností, v hledači ožívá duše dobrodruha.

Brzo se však karta obrací. Rodinné akce a výlety s kamarády začínají být panu Prokešovi pouhou zástěrkou pro samotný odlov krabic. Nejbližší okolí přestávají výlety bavit, neboť není ochotno trávit čtyři hodiny v lužním lese plném bahna a komárů kvůli něčemu, čemu on říká „multina“. Skóre v profilu roste a náš člověk v touze jej zvýšit začne vymýšlet sofistikované strategie, jak před rodinou a sebou samým obhájit, že dnes nezvládne uklidit a nakoupit, protože je hezky a on potřebuje pohyb, takže jede na výlet sám. Zde končí experiment a rozjíždí se obecně platný závislostní model, typický třeba u uživatelů pervitinu.

Objevují se první výmluvy, polopravdy a pak neoddiskutovatelné lži nejbližšímu okolí. Volný čas, trávený dříve s partnerkou a dětmi, nyní podezřele často připadá na luštění zapeklité mysterky. Je nabíledni, že partnerka přestává být spokojena, a to i po sexuální stránce. Pan Prokeš přichází domů z čím dál delších a častějších výletů naprosto fyzicky vyřízen, a když je náhodou svěží, sedne si k počítači a dlouhé hodiny si mne hlavu nad nějakými modrými otazníčky. Napětí v rodině houstne, děti začínají zlobit.

Zaměstnání. Pracovník Prokeš nějaký čas vydrží svou novou, opojnou vášeň kontrolovat v práci. Ve dnech, kdy je pracovní režim volnější, však tráví svůj čas na webu místo bulváru či sportu na geocaching.com, případně .cz. Když se musí makat, tak se našinec prostě jen přestane na práci soustředit. Chvíli to jde. Vybírá si po jednotlivých dnech dovolenou. Přestává komunikovat s kolegy na pracovní témata. Potom přijde osudová chyba, vytýkací dopis a brzká výpověď.

Ztrátu zaměstnání nenese pan Prokeš dlouho těžce. Podpora zaplácne nutné výdaje, a na vlak mu zbyde vždycky. Má taky mezi kačery pár kámošů, tak se s nimi sveze občas autem… Jasně, VOLNÝ ČAS. To je důvod, proč vlastně nad svou nezaměstnaností netruchlí. Může každý den vyrazit na kešky…

Kešky se tedy stávají jedinou náplní jeho dnů a smyslem života. Pan Prokeš přestává vnímat, že jsou také jiní lidé, než ti, kteří hrají geocaching. Nanejvýš je vnímá v roli mudlů zaclánějících v blízkém okolí uložené krabice. A to je málo. „Mudlové“ se k němu začnou tedy chovat odpovídajícím způsobem. Výčitky, prosby, emoce, vyhrožování, pokusy zavést pravidla soužití a vyhazov z domova…

Posléze se od našeho lovce odvracejí i jeho geopřátelé. Nelíbí se jim, že nikdy nepřispěje na benzín, nevrací půjčené stovky na vlakový lístek, loudí finálky, ignoruje domluvy a dohody. Sečteno, podtrženo – keškofetka.

Ještě však zbývá cyberprostor webu. Pan Prokeš se pod svým nickem plně realizuje virtuálně – když je čas od času pozván pomoct někomu domů s luštěním nějaké schizofrenní mysterky. Dostane se i na webový chat a vetře se k známým, kteří jedou odlovit powertrail. Skóre roste, statistiky zvyšují jeho „D“ i „T“ rating. Nemá co jíst, veškeré finance jdou na baterky do navigace a dopravu, posléze začne jezdit načerno. Krade baterky v samoobsluze.

Na závěr je zadržen policií, na výslechu se psychofyzicky zhroutí a je převezen do psychiatrické péče. Hospitalizace se protahuje, pacient Prokeš nejeví vůli k životu. Kolo se uzavírá…

Věřím, že předchozí odstavce lze pochopit jako nadsázku. Přesto však lze v naší zálibě vystopovat jasné závislostní rysy, tak si na ně dávejme pozor a nedopusťme, aby nás cokoli ovládalo a bralo nám naši svobodu.

Pro jistotu si přesto zkuste po pravdě a upřímně odpovědět na několik následujících otázek. Vycházejí z platných diagnostických kritérií závislosti. Pokud odpovíte víckrát ano než ne, vězte, že Vaše souřadnice jsou špatně a kontroler svítí varovnou červenou!



JSI GEOZÁVISLÝ? – TEST
  • Zažíváš někdy silnou, těžko překonatelnou touhu vyrazit na kešky, udělat si kvůli tomu volno, odložit původní plány?
  • Zabýváš se v myšlenkách plány na odlov, na vyluštění nějaké potvory s otazníkem, vzpomínáš na minulé zážitky na keškách, a to i v době, kdy bys měl věnovat svou energii něčemu jinému? (pracovní úkoly, domácí povinnosti, vztahy s blízkými…)
  • Vyjíždíš na kešky častěji, než dříve?
  • Vyhledáváš lokality, kde je více keší na malé ploše? (série, powertraily?)
  • Když ti nevyjde plán jet/jít lovit, nebo kvůli nějakým neodkladným záležitostem se delší dobu nedostaneš na kešky, jsi rozmrzelý, bez energie, bez aktivity?
  • Stáváš se honibodem? (pro uspokojivý zážitek z lovu keší potřebuješ za den nasbírat více krabic, než tomu bylo dříve?)
  • Zanechal jsi kvůli geocachingu dřívějších přirozených aktivit a zálib?
  • Věnuješ převážnou většinu svého volného času záležitostem spojeným s keškováním? (plánování tras, chatování či surfování po geowebech, příprava multin, luštění mysterek, samotný odlov, logování na webu?)
  • Keškuješ dál i přesto, že tato činnost přináší nějaké nepříjemné následky? (zanedbávání pracovních povinností, zanedbávání partnera, přátel…)
  • Zažil jsi ve svém životě rozhodnutí, že s geocachingem kvůli výše zmíněným následkům končíš, a toto rozhodnutí jsi nedodržel?
Vyhodnocení:

0- 2 nejsi kačer

3-4 gratuluji k příjemnému koníčku

5-6 dávej si pozor, trpíš slabší formou závislosti na GC

7-9 – zamysli se vážně nad sebou, jsi geozávislý

10 – vyhledej odbornou pomoc v léčebně závislostí



Svobodné lovy přeje Paha Ahma!

  • 14



Fotka
Roman_Jaromer
kvě 07 2014 12:29

Jsem vinen v plném rozsahu! 

Že se tento koníček stal skoro závislostí, to si říkám už delší dobu. Naštěstí snad ne do takových rozměrů, jako u pana Prokeše:-). Naštěstí jen 7 bodů z 10, takže to nebude snad tak hrozné, zvlášť když některé body jsou jen tak napůl ano (jak kdy :-) )...

 

Jedno trochu zábavněji pojaté zamyšlení už tu kdysi bylo: http://www.poklady.c...-na-geocachingu.

 

By mě zajímalo, jak by se Adiktolog díval třeba na fandy fotbalu nebo sportovce, co stále jen sportují ;-).

    • 0
Fotka
Bubaczech Gang
kvě 07 2014 12:32

Pěkný článek.

Zkoušel jsem si udělat test, ale nedokázal jsem si připustit víc než 3-4 body :-).

    • 4
Fotka
Paha Ahma
kvě 07 2014 12:55

Děkuji děkuji... Já nasbíral taky sedm bodů a k těm půleným jsem přistupoval tak, že jednou jsem to dal za boda a podruhé za nulu...

 

Fandou fotbalu jsem taky, a dívám se na to podobně - komu to dělá radost a nikomu neubližuje, ať fandí a užije si to, fanatičtí sportovci jsou kapitolou samou pro sebe:)

 

Tak pěkně do toho, drazí prokešové a prokešky, testujte, testujte... :)

    • 0

Víte, že jste geozávislí, když.... bezděky v barevné syntaxi definice v "code" hledáte souřadnice.
 
Moc hezký článek. Ze začátku jsem se poznával, naštěstí jsem ve správný čas z příběhu vystoupil ;)

    • 0
Fotka
Toniczech
kvě 07 2014 21:51

Tak melduju skóre 5. Což vypadá relativně příznivě, ale přiznejme si, před takovými jedenícti až osmi lety to dobrá osmička byla. Ovšem jedna věc je zajímavá: Přestože jsem si různých drobných i závažnějších vlivů GC na osobní život a zdraví celkem vědom a leckdy si je i vyčítám, nikdy, opravdu nikdy za těch dvanáct let mě nenapadlo položit si tu otázku z posledního bodu. Nejednou jsem si za ta léta vybíral na pár týdnů či měsíců "geodovolenou", ať už kvůli naléhavým povinnostem, zdravotním výpadkům či pocitům "geovyhoření", ale nikdy mi nepřipadla myšlenka zda GC pověsit na hřebíček jaksi programově. Ostatně nikdy jsem nebyl člověk, který by si dával nějaká předsevzetí - věci beru spíš tak nějak jak jsou, jak přicházejí a odcházejí, a snažím se najít s nimi nějaký modus vivendi než je lámat přes koleno. Pokud jde o GC, nezdá se mi, že by se mě chtěl samovolně pustit; možná sice potvora moc nezlobí a už je tak nějak dávno v chronickém stadiu, ale pod kůží je zažraný fest... :)

 

Doplnil bych možná ještě jeden velmi charakteristický symptom akutního stadia geozávislosti - člověk ve všem spatřuje potenciální úkryt (myslí tak na potkané pařezy, lavičky, duté stromy atp.) jakož i schránku (při pohledu na pohozený kelímek ve škarpě či obal zboží v supermarketu uvažuje jak by se dal využít na keš). No, alespoň těmihle věcmi už jsem dávno proplul...

 

A teď by mě zajímalo, co na článek poví Dorcadion... Hádám, že ten by v "nejlepší formě" udělal test na 11 bodů z 10. :D

    • 2

Tak jo, taky se priznam. A zdravim. Tema i obsah me oslovil, protoze jsem na tom s "geovekem" i pocity podobne, registraci mam od poloviny listopadu, prvni ulovek koncem listopadu, ale poradne jsem tomu propadl v prosinci.

V lednu se uz manzelka ozvala, jestli mi to nejak neleze na mozek :-)

Moje skore 5.5 kdyz pocitam ty castecne odpovedi za pul bodu. Kdybych byl na sebe ultraprisny tak 8

 

:-)

    • 0
Fotka
petulinka1
kvě 08 2014 19:26

Pekny, taky mam hodne pulenejch otazek.. 

 

Ale spis, nez Dorcadion, by me zajimal treba takovej Jonea a jini honibodi :D

    • 0

Divný test. Vyšlo mi, že nejsem kačer.

Ale jak píše Tiniczech, před pár lety bych v testu nasbíral víc bodů.

    • 0
Tak jsem dnes zjistil, ze to se mnou ještě není tak špatné. Dal jsem si 56km na kole kdy jsem okolo trasy mel asi 30keší, ale krom třech tradiček přímo po cestě a jedné mystery jsem tam všecky ostatní nechal. Takže asi "super koníček"... :D
    • 0

Tý jo, nejsem kačer, hůůstý :D

    • 1
Fotka
Viktor36005
kvě 13 2014 9:14

Takhle bych to sám nenapsal, ale klidně bych se pod článek podepsal. Souhlasím s textem. V testíku jsem se dostal na šest poctivých bodů.

Už jsem párkrát přemýšlel, jestli nejsem na GC závislý víc, než je zdrávo. Nejde jen o to chodit ven pro krabičky, ale ty hodiny prosezený u PC a čtení listingů i u keší, kam určitě nepojedu mi už samotnýmu připadají neúměrně dlouhý.  Už i výlety po vzdálenějším okolí jsme s rodinou podřídili GC - při každé dovolené, výletu nebo sl. cestě předchází příprava u PC.

Na druhou stranu je nutné uvést, že informace a postřehy z listingů a logů a fotogalerií většinou jinde neseženete....a hlavně se dostanete na místa, kam byste asi nikdy nejeli (a to můžete bydlet v hotýlku pár km od super vyhlídky, nebo jinak atraktivního místa).

     Každopádně dík za tenhle článek, aspoň nás všechny přinutí k zamyšlení....i když GC se nevzdám (ostatně tak jako každý závislý své "drogy").

    • 3
Fotka
Roman_Jaromer
kvě 14 2014 9:53

Když vás tu tak pozoruji, s tím půlením bodů, tak jsem si zkusil dát test podruhé - na půlky... A zjistil jsem, že to vlastně není tak hrozné...

Třeba plánováním tras a následně jejich zpracováním trávím hodně času - ale to jsem dělal i před Geokešingem, akorát že jsem čerpal inspiraci jinde :-).

Když jsem dřív nemohl na výlet, taky jsem byl rozmrzelý, takže to vlastně ani nemá s GC nic společného, ale spíš s tím, že nemůžu být v přírodě...

Takže vlastně mi nakonec vyšly taky nějaké 3-3,5 bodu :-).

 

Když bere člověk geokešing jako doplněk cestování - spojí to s cestováním a je to skvělá zábava. A hodně času, který tak věnuje geokešingu by věnoval tomu cestování i bez geokešingu...

 

Na druhou stranu, občas až moc sedím u PC nad mysterkami a nad kecáním zde, že mě to až štve... Případně že se stavujeme i u těch díkyzabodovek, protože doufám, že mi přece jen ukážou na nějaké pěkné místo... Chtěl bych mít tu náturu, abych se dokázal povznést nad otevřenou mysterkou a říct - kašlu na to, nejde mi, tak ji nebudu řešit... Ale většinou mi hlodá červ v hlavě, jak se jen ta mysterka může řešit... A nebo když jedu kolem keše a když otevřu listing a vidím, že asi nebude nic moc, tak stejně se zastavím... V tom vidím svou závislost na GC.

    • 0
Fotka
Paha Ahma
kvě 14 2014 11:26

Romane, jasně, z toho co píšeš na tom nejsi zas tak zle... Samotný GC vnímáš jako zábavu, zacílení aktivit a výletů, pobyt v přírodě, doplněk dříve realizovaných aktivit o onen náboj, který hledání krabic a věci s tím spojené přináší. Na tom nic závislostního rozhodně není.

 

Počítač a internet sám o sobě ale závislostní potenciál má a je dobré si hlídat, aby člověk ve virtuálním světě netrávil času přes míru. U sebe mám pocit, že právě na tohle je potřeba si dávat bacha. Ač jsem např. fanda Slavie, nikdy jsem se neúčastnil aktivně diskusí na fóru a komenty pročítal jen po zápase (což se mi nyní nechce kvůlivá jejich hře a zákulisí) :) ale u GC už jsem sklouzl k dennímu navštěvování .com a .cz a dokonce aktivní diskusi.

 

Neschopnost opustit rozdělanou nevyřešenou mysterku taky spíše může souviset s osobnostním nastavením na dosažený výkon, trvrdohlavostí, neústupností... jde jen o zacílení objektu těchto rysů :)

 

V podstatě si myslím, že GC může disponovanému člověku závislost způsobit (viz nadsazený příběh pana Prokeše), ale že většina z nás má jen sakra silný a poutavý koníček...

 

tedy doufám...

...a těším se na další zkušenosti a postřehy dalších kačerů (včetně slovutných honibodů) :)

    • 0

Zajímavé téma. Když jsem před několika lety pustila mezi kačery dotazník k diplomové práci o (+/-) geocachingu, byla tam i otázka na závislost + možné slovní doplnění. Někteří mi pak psali i osobní poznatky v e-mailech (nejen k této otázce). Bylo velmi zajímavé, jak někteří kačeři svoji závislost vnímali (finance, rodina, ....   jak v úvodním článku výše). Někteří se cítí doma nepochopeni, část jich přiznala i rozchod s partnerem, velký tlak na rodinný rozpočet, trávení volného času bez možnosti sbírat keše brali jako promarněný čas.  Byli i "hráči", kteří přestali sbírat keše, protože si svoji plnou závislost uvědomili (někteří to ale buď dostali pod kontrolu, nebo se nedokázali vymanit ze své geozávislosti, neboť jejich logy vídám).

Helena z Casanova_team

    • 0

Rovných 0 bodů, ale mých cca 600 keší potvrzuje, že jsem keškař :)

    • 0

Zdravím, ještě jednou děkuju za pěkný blog a přidám jeden svůj poměrně čerstvý zážitek i po pár měsících toho co ten článek vyšel. Prozřetelnost mi připravila na mojji geozávislost takříkajíc "léčbu šokem", naštěstí nejméně drastickým. Ještě v červnu jsem se snažil abych neměl delší období než 5 dní bez nálezu a když se to nepovedlo cítil jsem absťák. Těšil jsem se na dovolenou v Rakousku a připravoval jsem si svědomitě, kde jaké kešky v Alpách a podle Dunaje leží. Večer před odjezdem - dlouhá noc s Geogetem, Garminem, mapami. V den D jedeme si to po Donauradweg, já s očima na displeji koukám, tady sakra někde má být krabička!!!.....Ta zatr. navigace mi ukazuje parkovací a jiné waypointy ale pixly ne! ...
No asi jsem narazil na nějaký ten Garminův limit pro počet kešek v souboru nebo došlo zrovna k nějakému tomu přejmenovávání WP, nevím,  prostě ty kešky co jsem do něj nahrával neukázal :-D

Na BF nebylo vůbec čas (natož ochota rodiny) tak jsem zklamaně jel dál zoufale koukal, kde je aspoň nějaký hotspot že bych uspěsl s GCLive v mobilu, ale první hotspoty jsme objevili až zatraceně daleko :-)

Zkrátka, po třech dnech už jsem si byl nucen uvědomit, že výlet se dá udělat i bez kešování, aby byl pěkný.

... No aspoň mi to připadá, že jsem o něco vyléčenějsí :-)))

    • 1
Fotka
Paha Ahma
srp 08 2014 16:35

Ahoj, tak to zni jako hodne drasticka prihoda... Sam jsem si včera rikal, ze se u me samého zmirnil "zavislacky" postoj ke keskovani, tedy do jiste miry, třeba jsem schopen se ve volnem dnu rozhodnout obetovat geovylet a uklízet místo toho byt:)  Ale tohle je pochopitelne jina kava...

 

Ono je to mozna trochu o ocekavanich, teseni se, lpeni na představách o budouci podobe věci...Loni jsem zazil ve finskem Laponsku totalni zhrouceni planu na dvoutydenni trek divočinou kvůli jednomu zpozdenemu vlaku do Rovaniemi (když postovni auto do vybrane pustiny jede jen v patek a pondělí a bylo pondělí...) Byl to velky stres a zmar, ale pak se to nejak povedlo prijmout, zaimprovizovat jinou lokalitu a trasu, a nakonec z toho vysel jeden z nejlepších vandru, co jsem kdy zazil. Temato vecma clovek roste, to je fakt :)

    • 0
Dobrý článek. Asi jsem taky závislák. Ale pak všichni co mají ročně cca 1000 a vice keší musi být také závisláci. Protože normálním způsobem se to nedá udělat ;-)
    • 1
Fotka
Paha Ahma
kvě 05 2015 14:17

Diky. Souhlasim s tim, co pises. Loni jsem pobral "jen" asi osm set krabic, a zejména první polovina roku byla zavislacky horecnata.

 

Když ale někdo objede JTPT, DSGC a k tomu se párkrát projde po Praze, tomu i s tisicovakou bodu zustava nejakych 355 dnu v roce na jiné věci ;-)

 

...ale to radeji mejme tu naší zavislost:)

    • 0

Prosinec 2024

P Ú S Č P S N
      1
234 5 678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

Poslední příspěvky

Poslední komentáře

Reklama