S antivirem je to stejně jako se zdravotnictvím. Pokud má být kvalitní, tak nebude zadarmo...
To právě (na rozdíl od zdravotnictví) není vůbec pravda. Vývoj a přidávání detekcí je v principu stejný u obou způsobů, rozdíl je v distribuci. Jsou firmy, které spotřebují miliony na reklamu, retail a další distribuční kanály, a pak jsou firmy, které tohle nedělají, a místo toho dávají program zadarmo. Je to disruptivní vůči těm prvním a je to náročné z hlediska rovnováhy mezi náklady a ziskem, ale funguje to. S kvalitou produktu a s detekční i schopnostmi to nesouvisí.
U produktu zadarmo nestačí, že je zadarmo, musí být navíc hodně dobrý, aby si ho uživatelé mezi sebou doporučovali. avast! má dneska přes 232 milionů uživatelů, což je docela vysoké číslo. Výhoda: miliony senzorů, takže máme přehled, co se ve světě malwaru děje a můžeme na to rychle reagovat. Nevýhoda: dneska už jsme tak globálním hráčem, že se výrobcům malware vyplatí testovat detekci avastu a upravit program tak, že ho avast! v první fázi nechytá (existují metody, jak se i proti tomuhle bránit, ale není to triviální).
Zdravotnictví bych do toho ale určitě nepletl...