
Český web o Wherigo
#21
Publikováno 23 červenec 2009 - 12:26
software: locus + geocaching addon, c.geo open source, Geocaching - official GS app, Whereyougo
geovozidlo: Peugeot 206 2.0 HDi
#22
Publikováno 23 červenec 2009 - 13:56
1. - vytváření dějové WIG začít propracovaným "příběhem", který má určitou kostru (začátek - prostředek - konec) a smysluplné dialogy. Kde je místo pro fantazii, ale autor se vyvaruje příběhových skoků a náhlých rozuzlení, ze kterých je patrné, že už ho to prostě nebavilo nebo potřeboval hráče nahnat k finálovce.
2. - příliš malá svázanost s prostředím!
V naprosté většině zón (ne-li v každé), kde je popsaná nějaká budova, předmět, osoba, by v reálném světě mělo být něco, co bude popsané připomínat...budova (krmelec, altánek, skála ...), osoba (lampa, strom, figurýny ve výkladní skříni, socha...)
3. - i když výrazné budovy nebo "předměty" ve WIG nejsou přímo zóny, hra by je mohla fantazijně popsat: "budete procházet kolem katedrály" (silo) atd.
4. - často naopak WIG bohužel nutí hráče představovit si něco na místě, kde není naprosto NIC, co by popis děje nebo místa připomínalo.
5. - manipulace s předměty: pokud už autor dává do hry nějaké předměty, ať mají ve hře nějaké využití. Ať to nejsou pokud možno běžné předměty, ale o jejich užití musí hráč aspoň trochu přemýšlet (ve které zóně co zkusí), ale nesmí to vypadat jako ve starých adventurách (zkoušení všeho na všechno) ... příklad, jak by to nemělo vypadat je podle mě třeba použití tuším předposledního předmětu v pražských vodnících (na mostě - nechci prozrazovat)
6. - nevytvářet rozvětvený děj, alespoň ne takový, který hráč nemůže během jedné hry, byť v různém pořadí odehrát (výlet kačera Broučka..). Je to naprosto zbytečné, zkracuje to hru, hráči vadí, že neví, jak by vypadala jiná dějová linie, ale při tom to není tak zajímavé, aby si hráč řekl, že si zahraje ještě jednou jinak.
7. - není podle mě zas tak nutné mít na každé ze stages jiný typ úkolu (originalita vs. hratelnost), řešení úkolu se klidně může technicky opakovat, záleží spíš na příběhu a na logice rozhovorů s postavami...
8. - pokud WIG vede kolem nějakých keší a i v listingu se třeba doporučuje jejich odlov, upozornění na možnost odlovení blízkých kešek by se mohla zabudovat přímo do hry, jedno upozornění ve wig by bylo méně otravné, než několikrát vypínat kártridž, abych se podíval, jestli v okolí něco není...
9. - "naučné multi" WIG, navíc bez nějakého jednotícího prvku, jsou nudné (Petřínská)
10. - co se mi líbí je určitý jednotný grafický styl (Fanda199)
11. - líbí se mi možnost několika otevřených zón (Pes Baskervilský), ale chyběla mi tam větší "puzzlovitost" příběhu a předmětů
12. - líbí se mi možnost zvukového upozornění na zóny (v Oregonu alespoň pípání) ... a vypnout se to dá vždycky
13. - líbí se mi možnost, v jedné hře klidně vícekrát, najít si sám (podle jasného logického popisu) další postupovou skrytou zónu ... znovu - svázanost s prostředím
moje ČEŠTINA pro Oregon (200-400), neoficiální překlad pro fw 3.82 a nižší
moje TYPky (vyladěné ;-) pro Oregon, Colorado a Dakotu)
ortofotomapa Prahy pro Garmin Oregon, Colorado, Dakota
jak na HODNOCENÍ KEŠÍ?
NAVIGACE - Azimuth, Bearing, Course, Heading
medwynova exportní makra: GPX pro Oregon, Colorado a Dakotu a POI export .. k tomuhle makru moje alternativní ikonky
#23
Publikováno 23 červenec 2009 - 17:31



#24
Publikováno 23 červenec 2009 - 18:41
evass napsal/a:
K tomu se musím vyjádřit
Nemusíš, respektive můžeš, ale nejlépe tvořením ještě lepších WIG

...počítal jsem se vším možným, ale že první bude reakce "potrefené" autorky, s tím teda ne - i když to bylo vlastně nasnadě. On je ten WIG rybníček bohužel dost malý a konkurence skoro žádná ...
Už v úvodu přece píšu, že ideální postup na dělání WIG neexistuje. Tak ještě jednou: podle mě ideální postup na WIG neexistuje ... To co jsem popsal, jsou jen moje postřehy z několika odehraných a několika nedohraných WIG. Nedělám si patent na univerzální platnost svých tvrzení, jen to předhazuju jako své postřehy. Pokud by se někde hromadily názory hráčů a ukázalo by se, že stejné věci vadí víc lidem, asi by na tom už něco bylo, že? A o to mi šlo. Proč vlastně tvořit nějaké zóny, postavy a "příběh", je podle mě mnohem důležitější "dovednost", než s prstem v nose vědět, jak takové věci dělat po technické stránce. Dobrý román těžko napíše někdo jen proto, že se umí podepsat. Zrovna tak, jako neexistuje např. "ideální" fotografie, protože každému se přece líbí něco jiného

Že je každá WIG jiná? Každá WIG může být jiná, pokud bude co nejvíce svázaná s reálným prostředím, které ji dělá jinou. Jinak je to jen tupé chození za šipkou v dost omezeném prostředí playeru (jak technicky, tak graficky) ve stylu "play anywhere".
Zkrátka a dobře: za body 1-5 si stojím a myslím, že by s nimi souhlasilo 99% kačerů, co kdy nějakou WIG hráli. body 6-13 jsou mé osobní preference a uznávám, že každý to může mít jinak. Ano, osobně nemám založenou ještě ani jednu keš, a v nejbližší době nemám čas ani nápad na nějakou WIG, přesto si myslím, že mám právo na konstruktivní kritiku, která jak jsem myslel, by měla pomoci ke zvýšení úrovně příběhů a provedení her. Uvědomte si, že kešky a WIG neděláte pro sebe, ale pro ostatní ... a podle toho byste měli na kritiku reagovat...
Takže než se do mě pustí zbytek těch několika málo tvůrců WIG, chci vám říct, že proti vám osobně nic nemám a i když, jak je vidět, to tak asi nevypadá, vážím si času a úsilí stráveného nad vytvářením wherigovek, které mi připravily několik hodin zábavy na čerstvém vzduchu....díky

moje ČEŠTINA pro Oregon (200-400), neoficiální překlad pro fw 3.82 a nižší
moje TYPky (vyladěné ;-) pro Oregon, Colorado a Dakotu)
ortofotomapa Prahy pro Garmin Oregon, Colorado, Dakota
jak na HODNOCENÍ KEŠÍ?
NAVIGACE - Azimuth, Bearing, Course, Heading
medwynova exportní makra: GPX pro Oregon, Colorado a Dakotu a POI export .. k tomuhle makru moje alternativní ikonky
#25
Publikováno 23 červenec 2009 - 18:45


#26
Publikováno 23 červenec 2009 - 19:30
tohle mi přijde jako dost zbytečná poznámka. zaprvé se vztahuje jen na příběhovky, a ne každá wig cache je příběhovka - a za druhé by snad mělo být samozřejmostí! když už dělám příběhovku, tak bych asi měl mít nějaký smysluplný příběh, na který to nasadit.HuntBehind napsal/a:
1. - vytváření dějové WIG začít propracovaným "příběhem", který má určitou kostru (začátek - prostředek - konec) a smysluplné dialogy. Kde je místo pro fantazii, ale autor se vyvaruje příběhových skoků a náhlých rozuzlení, ze kterých je patrné, že už ho to prostě nebavilo nebo potřeboval hráče nahnat k finálovce.
když už, přeformuloval bych to takhle: když děláte příběhovku, začněte osnovou. jako ve škole při slohu. na té už pak je chytrému jasné, kde může být problém; a hloupému to stejně nepomůže.
viz též http://wherigodev.bl...this-point.html
víceméně souhlas, akorát nevidím, proč je to rozloženo do čtyř bodů ;e)2. - příliš malá svázanost s prostředím!
V naprosté většině zón (ne-li v každé), kde je popsaná nějaká budova, předmět, osoba, by v reálném světě mělo být něco, co bude popsané připomínat...budova (krmelec, altánek, skála ...), osoba (lampa, strom, figurýny ve výkladní skříni, socha...)
3. - i když výrazné budovy nebo "předměty" ve WIG nejsou přímo zóny, hra by je mohla fantazijně popsat: "budete procházet kolem katedrály" (silo) atd.
4. - často naopak WIG bohužel nutí hráče představovit si něco na místě, kde není naprosto NIC, co by popis děje nebo místa připomínalo.
tady musím ostře nesouhlasit. na jednu stranu je pravda, že ve většině cartridgí, které jsem viděl, je použití předmětů naprosto triviální a klidně by tam mohly být jenom zmíněny v dialogu. na druhou stranu, i takhle to dodává pocit interaktivity.5. - manipulace s předměty: pokud už autor dává do hry nějaké předměty, ať mají ve hře nějaké využití. Ať to nejsou pokud možno běžné předměty, ale o jejich užití musí hráč aspoň trochu přemýšlet (ve které zóně co zkusí), ale nesmí to vypadat jako ve starých adventurách (zkoušení všeho na všechno) ... příklad, jak by to nemělo vypadat je podle mě třeba použití tuším předposledního předmětu v pražských vodnících (na mostě - nechci prozrazovat)
třeba u těch vodníků, tam to sice moc smyslu nedává, ale je to jeden předmět na jednu (jednoduchou) cartridge, je to herní úkol, a podle mě jeho triviálnost vůbec ničemu nevadí, rozhodně by to nebylo něco, co by mi zkazilo dojem z cartridge.
nebo typický příběhový motiv "dones něco někam". nad tím se nemusí přemýšlet, a nevím, čemu by to vadilo.
jo pokud si někdo chce udělat náročnou příběhovku nebo puzzlovku, tak tam podobné věci plácat nebude, ale rozhodně bych to nedával jako obecné pravidlo.
broučky jsem zatím nehrál, takže nevím, co konkrétně. ale:6. - nevytvářet rozvětvený děj, alespoň ne takový, který hráč nemůže během jedné hry, byť v různém pořadí odehrát (výlet kačera Broučka..). Je to naprosto zbytečné, zkracuje to hru, hráči vadí, že neví, jak by vypadala jiná dějová linie, ale při tom to není tak zajímavé, aby si hráč řekl, že si zahraje ještě jednou jinak.
při tom to není tak zajímavé, aby si hráč řekl, že si zahraje ještě jednou jinak - je hodně subjektivní a hodně to záleží na zajímavosti dané cartridge. to nejde zobecňovat v žádném případě.
jinak mně osobně taky vždycky vadí, že se nedozvím, jak by vypadala jiná dějová linie ;e) ale popularita počítačových her s různými konci myslím celkem jasně ukazuje, že to není ten nejrozšířenější názor. a myšlenka více různých cest k cíli je určitě pěkná a pro wherigo velmi vhodná.
no ... jasněže. na druhou stranu, zase mi tenhle postřeh připadne zbytečnej. pokud se držíme bodu 1 a napíšem si osnovu, tak nám z toho logika vyplyne sama. a alespoň nějaké obměny úkolů jsou potřeba. pokud budu posedmé používat jeden předmět na jiný, už mi to dávno nebude připadat zajímavé7. - není podle mě zas tak nutné mít na každé ze stages jiný typ úkolu (originalita vs. hratelnost), řešení úkolu se klidně může technicky opakovat, záleží spíš na příběhu a na logice rozhovorů s postavami...
said it before, will say it again: největším problémem Wheriga je, že ho hrají pouze geocacheři.8. - pokud WIG vede kolem nějakých keší a i v listingu se třeba doporučuje jejich odlov, upozornění na možnost odlovení blízkých kešek by se mohla zabudovat přímo do hry, jedno upozornění ve wig by bylo méně otravné, než několikrát vypínat kártridž, abych se podíval, jestli v okolí něco není...
drazí kačeři (teď konkrétně HuntBehinde, ale i ostatní), uvědomte si, že výjmečně ale přece se stává, že hraje někdo, komu netrhá srdce, že přijde o bodík. nebo možná má kešky v okolí už odlovené. v příběhovce nebo v nějaké závodní cartridgi by případná upozornění na keše v okolí byla jedině rušivá.
a navíc nikdo tě nenutí, abys vypínal hru. vždycky se tam můžeš vrátit se zapnutým handym nebo tak.
za sebe hlasuji proti tomuto návrhu všema deseti.
rozhodně, ale stejně tak to platí pro "naučné multi" ne-wig. poznatek celkem irelevantní.9. - "naučné multi" WIG, navíc bez nějakého jednotícího prvku, jsou nudné (Petřínská)
a na druhou stranu, pak může být tourguide WIG, kde nebudeš mít předepsanou cestu, pouze definované zóny a popisy zajímavých míst v okolí...
k tomu bych dodal, že to je hodně užitečné hlavně pokud je předem jasné, kde je cíl, a tedy jde se k němu "naslepo" bez neustálého koukání na šipku. případně když cíl je skrytá zóna, ke které šipka nevede.12. - líbí se mi možnost zvukového upozornění na zóny (v Oregonu alespoň pípání) ... a vypnout se to dá vždycky
zlepšuje to usabilitu.
"ty vaše kešky" jsou mi celkem ukradené :ep
#27
Publikováno 23 červenec 2009 - 19:50


#28
Publikováno 23 červenec 2009 - 20:15

add 1. - prostě jsi to co já nazval dějovou WIG, ty nazval příběhovkou ...

add 2-4 - protože každý bod je trošku něco jiného a nechtěl jsem, aby to zaniklo


add 5. Asi jsem se špatně vyjádřil, klidně ať mám u sebe i předměty denní potřeby ... peníze, jídlo, pití ... ale ať s nimi tedy aspoň něco dělám, ať víckrát platím (nebo zkusím někoho podplatit), ať mám lahev kterou musím někde znovu doplnit, protže jsem obsah zbytečně použil někde jinde atd..
Triviální úkoly s předměty mi víceméně také nevadí, pokud dávají smysl, ale proč by nemohlo přibývat těch netriviálních?
add 6. "Zahraj si" a uvidíš ... hra samotná mě nenadchla, finálka ano ... je to důvod k tomu, abych ke stejnému finále šel znova třeba půl hodiny velmi podobně fádní cestou ten samý den nebo se tam nedejbože škrabal někdy jindy? Není...kvůli stejnému finále bych jinou trasu absolvoval tak maximálně u Šárky. Díky bohu, že jí nemá. Takhle na ní s klidem někoho vezmu, vím jaká je trasa a vím, že to nebude zklamání.
add 7. tím zase reaguju na Sutecha, který má údajně každou stage co nejrozmanitější ... nepochybuju o tom, že on ví, proč to dělá, ale tohle brát jako pravidlo by mohlo naopak vést k efektu kočkopsa. Mě se třeba líbil systém rozhovorů na psu baskervilském (jejichž systém se pochopitelně opakuje), škoda že jich nebylo víc, a že se z toho nedalo pořádně něco odvodit a přemýšlet...
add 8. upřesnil jsem, že od bodu 6 je to už čistě subjektivní. Prostě by se mi to líbilo tam, kde se na keše v okolí upozorňuje přímo v listingu WIG ... a určitě by nebyl nejmenší problém zabudovat nalezení více pokladů po cestě do příběhu... (pojmenovat to jako ...ehm, "nalezení pokladu", "odpočinek", "spánek" ) ... když jsem na WIG, tak pochopitelně nepůjdu zároveň na multi, ale kdyby se tradička co je přímo po cestě věnovala např. studánce, kapli, kostelu, hradu, výhledu ... tohle by narušilo příběh?
moje ČEŠTINA pro Oregon (200-400), neoficiální překlad pro fw 3.82 a nižší
moje TYPky (vyladěné ;-) pro Oregon, Colorado a Dakotu)
ortofotomapa Prahy pro Garmin Oregon, Colorado, Dakota
jak na HODNOCENÍ KEŠÍ?
NAVIGACE - Azimuth, Bearing, Course, Heading
medwynova exportní makra: GPX pro Oregon, Colorado a Dakotu a POI export .. k tomuhle makru moje alternativní ikonky
#29
Publikováno 23 červenec 2009 - 20:24
evass napsal/a:
Já to nemyslela zle. Ale je to skutečně tím, že více se o WIG mluví než se tvoří. On si stejně každý nakonec udělá co chce on sám. To tvé shrnutí bych viděla jako tvé osobní poznatky a zkušenosti, použitelné pro další osobní tvorbu. Ale nevím, zda je to podnětné i pro ostatní, záleží na logice myšlení. Toto je můj poslední příspěvek k tématu
Mé poznatky mi nepochybně poslouží ... teda pokud nějakou WIG někdy spáchám ...

moje ČEŠTINA pro Oregon (200-400), neoficiální překlad pro fw 3.82 a nižší
moje TYPky (vyladěné ;-) pro Oregon, Colorado a Dakotu)
ortofotomapa Prahy pro Garmin Oregon, Colorado, Dakota
jak na HODNOCENÍ KEŠÍ?
NAVIGACE - Azimuth, Bearing, Course, Heading
medwynova exportní makra: GPX pro Oregon, Colorado a Dakotu a POI export .. k tomuhle makru moje alternativní ikonky
#30
Publikováno 23 červenec 2009 - 20:24




#31
Publikováno 23 červenec 2009 - 20:55
"ty vaše kešky" jsou mi celkem ukradené :ep
#32
Publikováno 23 červenec 2009 - 23:38
werg napsal/a:
Ach jo - proc si kazdy mysli, ze musi pridat do sveho hodnoceni i "konstruktivni kritiku"? WIGs je zatim tak malo, ze velmi ocenuju kazdeho autora, ktery nejakou udela. A zrovna Vodniky i Broucka uz jsem hral - a obe byly super... Doufam, ze jich bude casem vic. Je jasne, ze kdyz jich je tak malo a zacina se to teprve s nimi rozvijet, ze nebudou uplne dokonale. Ale kdyz se tady bude sit do autoru ohledne "nedokonalosti" soucasnych WIGs, tak se autori na to vybodnou a nebudou delat dalsi. A kritici nebudou mit konecne co kritizovat (a mozna sami neco vytvori) - ale horsi bude, ze my ostatni nebudeme mit co hrat.
Co kdyby kazdy "kritik" NAPRED naprogramoval svoji WIG a terpve POTOM nam vysvetlil, v cem je ta JEHO lepsi a ty ostatni horsi???
Nemyslí si to zjevně každý.



Můžu se zeptat, co jsi pro zdejší komunitu (včetně založení nějaké keše) udělal ty? Jo aha, ty vlastně nekritizuješ...(ani ty co kritizují

Je zajímavé, že někdo, kdo se WIG narozdíl od tebe doopravdy zabývá, je schopný se k mým předneseným postřehům postavit čelem a rovněž kriticky argumentovat...no nic, přeju příjemňoučkou hvězdičkovou noc

Doporučená četba před spaním
moje ČEŠTINA pro Oregon (200-400), neoficiální překlad pro fw 3.82 a nižší
moje TYPky (vyladěné ;-) pro Oregon, Colorado a Dakotu)
ortofotomapa Prahy pro Garmin Oregon, Colorado, Dakota
jak na HODNOCENÍ KEŠÍ?
NAVIGACE - Azimuth, Bearing, Course, Heading
medwynova exportní makra: GPX pro Oregon, Colorado a Dakotu a POI export .. k tomuhle makru moje alternativní ikonky
#33
Publikováno 24 červenec 2009 - 0:34
werg napsal/a:
Aha - pozor - zkritizoval jsem kritika - a slapl mu na kuri oko. Ted presne vidim, proc uz mnoho zkusenych cacheru tohle forum opustilo. Zastal jsem se nekoho a vyslouzil si proud osobni nenavisti.
No nic - na tohle vlakno uz se nehodlam divat, tak si huntiku pekne prskej svoje jedovate sliny dal. Jenom pro vyjasneni - nevim, jak si dovolujes me napadat, kdyz vubec nevis, jestli se zabyvam programovanim WIG nebo ne? Jak si dovolujes utocit na to co delam nebo nedelam s nebo pro ostatni cachery, kdyz o tom vis houby? Proste si musis hojit komplexy za kazdou cenu, ze? - takze na moji osobe si to nezkousej a svoje zdrobneliny typu prijemnouckych slunicek a hvezdicek si nechej take pro nekoho jineho.
Žes mi šlápl na kuří oko? Naopak. Velmi jsi mi zvedl náladu. No vážně.
Někoho ses zastal a vysloužil si proud osobní nenávisti?


... do té doby než ses tu objevil coby samozvaný ochránce (čí?) to byla vcelku věcná debata, která mohla prospět případným tvůrcům WIG. Takhle jsme se dostali pouze k tomu, že kritizovat je (podle werga) špatné


moje ČEŠTINA pro Oregon (200-400), neoficiální překlad pro fw 3.82 a nižší
moje TYPky (vyladěné ;-) pro Oregon, Colorado a Dakotu)
ortofotomapa Prahy pro Garmin Oregon, Colorado, Dakota
jak na HODNOCENÍ KEŠÍ?
NAVIGACE - Azimuth, Bearing, Course, Heading
medwynova exportní makra: GPX pro Oregon, Colorado a Dakotu a POI export .. k tomuhle makru moje alternativní ikonky
#34
Publikováno 24 červenec 2009 - 10:31
#35
Publikováno 24 červenec 2009 - 17:53
#36
Publikováno 29 srpen 2009 - 19:42
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 uživatelů, 0 návštěvníků 0 anonymních uživatelů