Přejít na obsah


Fotka

Turisticke cesty pro Garmin


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
37 odpovědí na toto téma

#21 bogi

bogi

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 148 příspěvků(y)

Publikováno 14 únor 2011 - 11:04

Neexistuju volne dostupne nastroje, ktorymi by sa dalo vyrobit DEM subor v Garmin formate. Existujuci DEM subor sa da vydolovat z niektorej komercnej mapy (Slovakia Topo a pod.) a nasledne vclenit do free mapy, to vsak nie je riesenie pre produkt, ktory sa ponuka verejne. Napriek vyssie napisanemu existuje pre free mapy riesenie, ktore funguje v MapSource a aj v novsich modeloch turistickych/cyklistickych navigacii Garmin. Pre MapSource je podstatne, aby tzv. preview mapa (to je level mapy, ktory sa zobrazuje po velkom oddialeni) bola v cgpsmapperi skompilovana s parametrom HeightProfile = Y http://www.gpsforum.....php/topic,2588 http://suttorad.gpsf.../dem_do_img.rtf - posledna cast dokumentu V tomto pripade sa v MapSource naklikanym routes da pozriet vyskovy profil. Vyskovy udaj sa berie zo susediacich vrstevnic. Tienovany relief sa v MapSource tymto sposobom neda zobrazit, ku tomu je treba, aby mapa disponovala DEM slotom. Nastavenie HeightProfile = Y sa podla vsetkeho v navigacnom zariadeni vobec neprejavuje, firmware ho nepouziva. Novsie turisticke navigacie + najnovsi Edge vedia pouzit vyskove data z inej nainstalovanej mapy, ktora nemusi byt zapnuta. Ak viac map obsahuje vyskove data, pouziju sa najpodrobnejsie data danej oblasti. Standardna basemap tieto data tiez obsahuje. Vyskove data sa pouziju na tienovanie reliefu a na zobrazenie vyskoveho profilu naplanovanej trasy. Zaujimave riesenia pre PC a free mapy ponuka free aplikacia QLandkarte GT. Ta dokaze pouzit externe DEM data v geotiff formate, ktore su volne dostupne. To ma velku vyhodu: Mapy nemusia obsahovat DEM slot. Jedny a tie iste vyskove data dokazu v QLandkarte GT zdielat vsetky mapy. Funguje tienovanie reliefu. Vyskovy udaj sa doplna nie do route, ale do naklikaneho tracku, co je podla mna vyhodnejsie - turisticke navigacie Garmin poznaju navigaciu trackom. Dalsou vyhodou QLandkarte GT je, ze dokaze sucasne zobrazit podkladovu mapu a transparentnu vrstvu. To v MapSource mozne nie je. V BaseCamp je to mozne len v kombinacii rastrovy podklad (CustomMaps, BirdsEye) + vektorova mapa. QLandkarte GT dokaze zobrazit pouzivatelsky vytvorene JNX mapy, aj viacurovnove a pracuje s nimi svizne. V tejto teme sa diskutuje vyklikanie trasy, prezretie jej dlzky, vyskoveho profilu a navigovanie po trase v navigacnom zariadeni. QLandkarte podporuje najpohodlnejsie vyklikanie trasy, ake poznam. Je mozne pouzit useky ciar (polylines) mapy, netreba pracne vyklikavat kazdu zakrutu trasy. Ide o analogiu ku planovaniu route vyklikanim v mapach, ktore podporuju autorouting. Vyhoda riesenia v QLandkarte je v tom, ze free mapa nemusi podporovat autorouting a vlastnost je podporovana na vsetkych typoch ciest v mape. V odkaze nizsie najdete animovany navod. http://www.gpsforum.....php/topic,1675 http://gpsteam.eu/gu...karte_Trasa.htm
  • 0

#22 mapoid

mapoid

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 296 příspěvků(y)

Publikováno 14 únor 2011 - 14:56

Diky Bogi, za podrobny popis problematiky.

Shrnul bych to asi takto:
- Novejsi pristroje umoznuji vypocet a zobrazeni vyskoveho profilu naplanovane cesty
- Vyskove udaje nemusi byt v mape, podle ktere se routuje. GPS si vezme nejlepsi dostupna data.
- Nejaky vyskovy model je uz v zakladni mape, takze profil GPS zobrazi pro jakekoliv misto na svete.
- Neexistuje nastroj pro vytvoreni free mapy s DEM (bez poruseni autorskych prav)
- Toto omezeni lze pro Mapsource obejit pomoci specialniho priznaku a vrstevnic

Zaver tedy je. Pro nove pristroje jde udelat free mapa, ktera pokud bude routovat, tak budou GPS a Mapsource schopni zobrazit vyskovy profil naplanovane cesty.

Stalo by tedy za to, udelat si pruhlednou vrstvu turistickych tras. Pokud ji tedy v dohledne dobe neudela Picodas.

Nejaka data uz k dispozici v ramci OSM projektu jsou. Mapa by se postupne doplnovala a zpresnovala. Protoze by byla vypinatelna, mohla by vest presne po cestach a nebylo by treba znacky odsazovat.
Mohla by vychazet 2-3x rocne, tim padem by mohla pruzne reagovat na pripadne zmeny tras.

http://osm.lonvia.de/world_hiking.html
  • 0

#23 h0--

h0--

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 079 příspěvků(y)

Publikováno 14 únor 2011 - 15:13

Teď už jen teda sepsat ten návod na nejjednoduší přidávání turist. značek do OSM, ať můžou kačeři zlepšovat pokrytí... :))
  • 0

garmin 60CSx | galaxy nexus + locus pro | lumia 640 + geocaching pro

astrolux S1 | convoy S2+ | 2x aurora ak-p7

norco search a.105 '16 | mibo mastr '12 | #fialka '9x

 

http://openstreetmap.cz/


#24 bogi

bogi

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 148 příspěvků(y)

Publikováno 14 únor 2011 - 15:54

mapoid napsal/a:
Zaver tedy je. Pro nove pristroje jde udelat free mapa, ktera pokud bude routovat, tak budou GPS a Mapsource schopni zobrazit vyskovy profil naplanovane cesty.

Stalo by tedy za to, udelat si pruhlednou vrstvu turistickych tras.


V turistickej navigacii by bola takato vrstva dobre pouzitelna, v MapSource by vsak slo trasy planovat dost obtiazne, kedze MapSource nedokaze priehladnu vrstvu zobrazit spolu s inou podkladovou mapou. Prepinanim map by to ako tak slo riesit, avsak nepohodlne.

Lepsie sa da pouzit BaseCamp - ten umoznuje na podklade rastra (Custom Maps alebo BirdsEye) zobrazit transparentnu vrstvu:
http://www.gpsforum....3.html#msg33213

Viac vektorovych map zaroven dokaze zobrazit Qlandkarte GT, kde je mozne pouzit inu metodu pohodlnej tvorby tras, nez je klasicky autorouting, ako pisem v predoslom prispevku. V tomto pripade vznikne track (nie route), vsetky trasove body budu obsahovat vysku z free vyskovych dat. Novsie turisticke navigacie + posledny Edge vedia v tomto pripade zobrazit vyskovy priebeh este neprejdenej casti tracku prave z vyskovych dat v tracku.
http://gpstracklog.c...-handhelds.html
http://garmin.blogs....navigation.html
  • 0

#25 mapoid

mapoid

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 296 příspěvků(y)

Publikováno 14 únor 2011 - 17:16

Bogi,
mozna mas zkusenost s routingem po TZT ve slovenske komercni topomape. Take je/byla k dispozici nejaka polska free routovaci mapa Tater.

Pokud ano, ma, podle tebe, smysl autorouting po TZT?

Vim, v PC si cestu mohu naklikat a nemusim se drzet pouze TZT. Pohodlnejsi, presnejsi a rychlejsi je nechat si to naroutovat (pokud chci po TZT).

Jde mi hlavne o pripad, kdy nejsi u PC. Delas nekolikadenni vylet a potrebujes pripravit dalsi den bez PC nebo ses rozhodl zmenit jiz naplanovanou cestu.
  • 0

#26 bogi

bogi

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 148 příspěvků(y)

Publikováno 14 únor 2011 - 18:08

Jedna vec je priprava trasy pred vyletom, kedy chces vidiet dlzku, vyskovy profil, trasu pripadne zobrazit 3D v Google Earth. Da to orientacnu predstavu o charaktere trasy vyletu a tiez predstavu o tom, ci je vylet svojou obtiaznostou realizovatelny v naplanovanom case.

Ina vec je pouzit takto pripravenu trasu v pristroji v rezime navigovania (autorouting).

Osobne nie som privrzencom navigacie po TZT s pouzitim autoroutingu. Nepohybujem sa len po TZT. V lese je kopec inych ciest a chodnikov, castokrat sa da trasa zaujimavo upravit. Dalej, TZT su v mapach casto zakreslene nepresne, niekedy dokonca velmi nepresne. V pripade presneho vedenia TZT moze dojst k inemu efektu. Zakres naplanovanej trasy (typicky fialovou) moze nezelane prekryvat cestu, po ktorej vedie, takze napr. nie je vidno farbu TZT a to zneprehladnuje orientaciu.

Podla mna je vhodnejsie v terene pouzit track, nez route. Navod http://gpsteam.eu/gu...karte_Trasa.htm ukazuje, ako ide track v PC pripravit sikovne na par klikov.

Track je mozne v navigacii zobrazit vyraznou farbou, najlepsie nie prilis hrubou ciarou. To je podla mna dostatocne voditko. Kto chce, moze tiez pouzit rezim navigacie trackom. Ked sme o tomto na fore diskutovali, vyslo z toho, ze malokto tuto vlastnost pouziva:
http://www.gpsforum....6.html#msg25646
Precitajte si z toho odkazu aj par prispevkov nizsie. Objasnujem tam, ze to nefunguje tak, ako si predstavujem.

Co sa tyka pripravy trasy v pristroji bez PC, napr. pocas viacdnoveho vyletu:
Uzitocne je podla mna predovsetkym dobre si vopred nastudovat mapu. :) Rozumne je par dolezitych bodov trasy (krizovatky, vrcholy, sedla) si natuknut do stroja ako waypointy. V priebehu vyletu je rozumne z casu na cas skontrolovat svoju aktualnu polohu voci najblizsiemu bodu. V principe to moze takto aj stacit. Pokial trasa vedie po TZT a je k dispozicii mapa s autoroutingom, mozno ho pouzit. Uzitocnost vidim v tomto pripade skor v zisteni dlzky trasy a jej profilu, nez v navigovani.
  • 0

#27 mapoid

mapoid

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 296 příspěvků(y)

Publikováno 14 únor 2011 - 18:57

bogi napsal/a:
Pokial trasa vedie po TZT a je k dispozicii mapa s autoroutingom, mozno ho pouzit. Uzitocnost vidim v tomto pripade skor v zisteni dlzky trasy a jej profilu, nez v navigovani.


Diky, Bogi.

Vidim to podobne. Pokud jdu po znacce, tak nepotrebuji behem cesty autorouting. Maximalne tak, upozorneni na odbocku, abych ji nepresel. A to se da resit treba waypointem.

Pouziti bych, stejne jako ty, videl spise v priprave trasy. Vzdalenost, potrebny cas a vyskovy profil jsou dobre vyuzitelne informace.
  • 0

#28 focus3ccd

focus3ccd

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 68 příspěvků(y)

Publikováno 08 březen 2011 - 21:32

ssva napsal/a:
Má někdo tady praktické zkušenosti s routováním po turistických trasách s Topo Slovakia v3 nebo Topo Austria v2 ?

Topo2 routuje. Topo3 mozem skusit.
Ale nepouzivam to. Ked planujem 8 hodinovu turu, tak si to doma riadne premyslim, kadial pojdem, a GPS je len ako zaloha pri strateni sa.... Napriklad snehova chumelica....
  • 0

#29 Parkerhale1

Parkerhale1

    Newbie

  • Members
  • Pip
  • 8 příspěvků(y)

Publikováno 05 srpen 2011 - 6:56

mapoid napsal/a:
Jasne. Ja souhlasim.

V TopoCzech to routovani po turistickych znackach byt nemuze. Respektive nemuze tam byt soucasne prepinatelne routovani pro auta, cyklotrasy a turisticke znacky. Format mapy to neumoznuje.

Resenim je samostatna routovaci cyklomapa a samostatna routovaci mapa po turistickych znackach. Pokud by byla provedena jako pruhledna vrstva a byly v ni pouze turisticke znacky a rozcestniky, tak by sla kombinovat s libovolnou mapou, treba leteckou mapou.


OK.Takže jestli tomu dobře rozumím,tak já s mapou TOPO Czech 2010 přijedu po polňačce na kraj lesa a chci do vsi za lesem (po cestě na kole) vzdálené asi 2km,tak ať na navigaci navolím cokoliv,stejně mě pošle oklikou 15km po silnici?
  • 0

#30 honzak83

honzak83

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 671 příspěvků(y)

Publikováno 05 srpen 2011 - 7:13

Parkerhale1 napsal/a:

mapoid napsal/a:
Jasne. Ja souhlasim.

V TopoCzech to routovani po turistickych znackach byt nemuze. Respektive nemuze tam byt soucasne prepinatelne routovani pro auta, cyklotrasy a turisticke znacky. Format mapy to neumoznuje.

Resenim je samostatna routovaci cyklomapa a samostatna routovaci mapa po turistickych znackach. Pokud by byla provedena jako pruhledna vrstva a byly v ni pouze turisticke znacky a rozcestniky, tak by sla kombinovat s libovolnou mapou, treba leteckou mapou.


OK.Takže jestli tomu dobře rozumím,tak já s mapou TOPO Czech 2010 přijedu po polňačce na kraj lesa a chci do vsi za lesem (po cestě na kole) vzdálené asi 2km,tak ať na navigaci navolím cokoliv,stejně mě pošle oklikou 15km po silnici?


Rozumíš dobře, české topo mapy od Picodasu prostě po turistických značkách neroutují, ačkoli např. nejnovější komerční mapy Slovenska, Rakouska, Polska, Itálie a zřejmě i mnohé další ano. Takže problém zřejmě nebude ve formátu dat, ale v lenosti Picodasu coby výrobce mapy:(
  • 0

#31 skurakai

skurakai

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 513 příspěvků(y)

Publikováno 05 srpen 2011 - 7:29

Už se to tady omílá nesčetněkrát. Nemám chuť hledat příslušné diskuze a vyjádření Picodasu, takže jen stručně. Turistická síť v ČR je velmi hustá a české Topo mapy v nich mají spoustu chyb. Mnohdy naprosto tristní a trasy vedou ve skutečnosti naprosto jinak. Z těchto i "bezpečnostních" důvodů si to prostě na triko nevezmou. Dříve mi to také moc vadilo, ale turistické označníky mi nakonec přeci jen postačují.
  • 0
Garmin Oregon 550
Sony Xperia Tipo ST21i - aDrake Plus

#32 Parkerhale1

Parkerhale1

    Newbie

  • Members
  • Pip
  • 8 příspěvků(y)

Publikováno 05 srpen 2011 - 7:49

Turistický trasy chápu.Tam vcelku není proč si stěžovat.Ale přijedu třeba na Šumavu,nebo Krušných hor na místo kde jsem nikdy nebyl a chci se dostat z bodu A do bodu B jako člověk po LESNÍ CESTĚ. To jsem si pak nemusel kupovat TURISTICKOU navigaci a mohl jsem sebou dál vláčet mapy.
  • 0

#33 ondras28

ondras28

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 31 příspěvků(y)

Publikováno 05 srpen 2011 - 9:02

No problém u lesních cest mi přijde ještě větší než u turistických tras. U turistické má člověk jistotu, žem "tam někudy" vede, i když třeba nepřesně. Lesní cesty (ty neroutovatelné) však častokrát vůbec neexistují, končí uprostřed lesa atd. Tím pádem, navigace po těchto cestách by jistě přispěla k úbytku českých turistů, kteří by zahynuli uprostřed hlubokého lesa:D:D
  • 0

#34 Autacek

Autacek

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 744 příspěvků(y)

Publikováno 05 srpen 2011 - 9:37

skurakai napsal/a:
Už se to tady omílá nesčetněkrát. Nemám chuť hledat příslušné diskuze a vyjádření Picodasu, takže jen stručně.

Turistická síť v ČR je velmi hustá a české Topo mapy v nich mají spoustu chyb. Mnohdy naprosto tristní a trasy vedou ve skutečnosti naprosto jinak.

Z těchto i "bezpečnostních" důvodů si to prostě na triko nevezmou.

Dříve mi to také moc vadilo, ale turistické označníky mi nakonec přeci jen postačují.


No, co se týká hustosti turistické sítě, pochybuji, že by byla hustější než síť silniční, a s tou mapy a navigace problém nemají. K nepřesnostem, jestli vede tu a tam trasa o 50-100 metrů mimo, pokud stále vede z bodu A do bodu B, bych takovou váhu též nedával, otázkou ovšem je praktická využitelnost, kdy ve finále můžete zjistit, že je to po (neroutovatelném chodníku, či jiné cestě) 5x blíž a lepší (a třeba jen nezarostlá) cesta.

Nakonec, úsměvná je i poznámka o bezpečnosti, stejně jako na silnici, musí lidi čučet především na cestu před sebe, kudy vede, a ne kam případně nesmyslně ukazuje šipka..
  • 0

#35 tomy.22

tomy.22

    Advanced Member

  • Moderators
  • 1 458 příspěvků(y)

Publikováno 05 srpen 2011 - 9:56

Parkerhale1 má s tou Šumavou pravdu. Minulej tejden jsem na Šumavě byl,konkrétně v Kašperských Horách a docela mně mapy TopoCzech PRO 2010 potrápili. Některé cesty na mapě a to i turistické, tím myslí třeba žlutou turistickou značku ve skutečnosti neexistují.
  • 0

#36 ondras28

ondras28

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 31 příspěvků(y)

Publikováno 05 srpen 2011 - 10:07

Poznámka o bezpečnosti měla být úsměvná.;) Myslím však, že pokud by navigace skutečně začala navigovat po těchto cestičkách, nebyl by to krok k lepšímu. Především by tato změna neprospěla samotným lesům, kde by začaly po téměř zarostlých cestičkách chodit desítky lidí, jezdit cyklisté, a to všechno proto, že cesta tudy byla prostě kratší než po turistické trase, a navigace je tudy zavedla. Sám navigaci používám především na kole. Pokud si u nás na Vysočině zadám že chci z bodu A do bodu B, navigace vypočítá trasu po pěkných lesních silničkách či cestách. V případě, že se mi trasa nezdá optimální, mrknu na zmíněné lesní cesty, a pokud některá z nich v reálu vypadá sjízdně, trasu si zkrátím. Kdyby však byly routovatelné všechny tyto cesty, vypočítaná trasa by byla děsná.;)
  • 0

#37 Parkerhale1

Parkerhale1

    Newbie

  • Members
  • Pip
  • 8 příspěvků(y)

Publikováno 05 srpen 2011 - 10:49

Nevím jestli je to rukama,nebo mojí verzí mapy.Třeba ve městě.Určím trasu z bodu A do bodu B,nastavím"pro pěší" a ve finále mě to vyplivne cestu přes půl města a skoro zásadně po hlavní silnici.Poraďte.
  • 0

#38 Rufuc

Rufuc

    Rufuc

  • Members
  • PipPipPip
  • 746 příspěvků(y)

Publikováno 05 srpen 2011 - 12:13

Já nedávno testoval cyklo 2011 a dospěl jsem k názoru, že je celkem jedno, jaký se nastaví profil výpočtu(chodec,pěší,auto) ale jaké silnice se pro výpočet povolí. Takže pokud nechceš hlavní silnice, musíš v navigaci nastavit, ať se jim vyhýba. Respektive: To jaký způsob výpočtu použiješ, podle mě pouze nastavuje různou prioritu různým druhům silnic, ale které pro výpočet použít nebo nepoužít musíš stejně nastavit
  • 0
GeoWiki - Vše co jste chtěli vědět o Geocachingu
Garmin Oregon GPS Wiki - Vše co jste chtěli vědět o Garmin Oregonu
Geoget - Jak rozchodit Geoget, statistiky aj.
Instalace Topo czech do počítače




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 uživatelů, 0 návštěvníků 0 anonymních uživatelů

Reklama