pozn.: je to dost dlouhé, ale když už začnu myslet, nemůžu se zastavit a mám potřebu to ze sebe dostat všechno. Tak kdo nezvládnete přečíst stránku psaného textu, tak se na to vykašlete a smiřte se s tím, že můj názor, za nímž si pevně stojím, vám zůstane utajen
Jsem sice začátečník, ale svůj názor na zmiňovaný web, potažmo způsob lovení keší mám. A tenhle způsob se mi opravdu hodně nelíbí. Tady je pár myšlenek, které mě napadají:
- Někdo tu napsal něco ve smyslu, že geocaching dělá to vyrazit do přírody a ne sedět u PC (a googlit). Podle mě se odpovědi dají získávat i jinak, než u PC a googlu. Existují knihovny, přátelé a různé další zdroje. Stačí vyrazit hledat informace ven a nespoléhat se na google. Myslím, že i pátrání po informacích venku člověka zavede na zajímavá místa nebo za zajímavými lidmi.
- Když jsem se o geocachingu dozvěděl, zjistil jsem, že jsou různé typy keší. A každý typ pro mě geocaching dotváří. Nejsou to jen tradičky. Podle mě tam mysterky, multiny a další regulerně patří. A každý typ má svoje pro a proti, svoje kouzlo. Pokud někoho baví jen tahání krabiček, tedy tradičky a nebaví ho luštění, proč má potřebu mít tu mysterku odlovenou, když ho nebaví, nebo si dokonce myslí, že je hloupá? Když někoho baví jezdit na kole, ale nebaví ho běhání, bude se hlásit na běžecké závody, za rohem nasedne na kolo a pak prohlásí, že je to fér a součást hry, protože ho běhání přece nebaví? Hra je další bod k zamyšlení:
- Někde jsem slyšel, že geocaching je hra. Každá hra má svá předem daná a někdy psaná pravidla. Potom co není v pravidlech zakázané, teoreticky je dovolené. Jenomže naštěstí neexistují jen psaná pravidla vztahující se na konkrétní hru, ale také množství tzv. "nepsaných sociálních pravidel". To znamená, že běžný slušný člověk má jakési morální zábrany, které mu brání, aby se podíval na odložené karty soupeře, který zrovna odešel na wc. Také si při šachové partii nepozvete mistra v šachu, aby vás vedl každým tahem, abyste porazili soupeře. Normálního člověka by ta výhra netěšila a soupeř by ho asi za dorého hráče a kamaráda taky neoznačil. Lidově řečeno - "to se nedělá". Děti tohle řeší hezky - když někdo při schovce práskne, kde jsou schovaní ostatní, prostě si s ním nebudou hrát, vyženou ho z kolektivu (většinou tedy jen dočasně
), případně se mu nějak "odmění" za zkaženou hru. Dobře mu tak ne?
. Bohužel mezi dospělými se v naší zemi ustanovil takový zvláštní folkfór - "každý má přece právo podvádět a když to někdo nedělá, je to zřejmě proto, že to neumí". A nebo je v očích těch "správných" hráčů (chce se mi vyměnit první písmenko za S) blázen, moula, naivka a nevím co ještě. Prostě tady žádné morální zábrany nejsou a jsem si jistý, že to není problém jen těch nahoře. I tady v geocachingu na těch mysterkách se to projevuje. Prostě "když můžu, tak proč bych to neudělal?". Když si tohle řekne vrcholný politik, nadávají masy lidí. Zbytečně. Hra má herní pravidla a ty morální nikoho nezajímají. Tedy aspoň ne ty, kteří na ně kašlou. znal jsem kluka, který při každé hře podváděl. Hry, kde nešlo podvádět, ho nebavily.
- Jsou lidi co tyhle morální pravidla dodržují a ctí (a já doufám, že se mezi ně mohu počítat), lidi co je nedodržují a poslední skupina, velmi početná, jsou lidi, jenž ty pravidla sice dodržují, ale je jim jedno, jestli ostatní ano. Hrajou si na svém písečku a když jim někdo hru kazí, mlčí a nechají si to líbit. Při soutěži o nejlepší hrad z písku přijde zlej kluk a hrady jim rozšlape. Oni jen vzdechnou a jdou dělat něco, co jim ten zlej kluk snad nezkazí. Přiznávám, že tohle je pozastavení víc nad současnou situací v téhle zemi, ale geocachingu se to týká také, stejně jako všech lidských činností. Když to shrnu - slušný člověk lumpárnám nebrání, jen jim nečinně přihlíží. Někdy si říkám, že taková defenestrace nebyl špatný vynález..
- Myslím, že je velký rozdíl, když při záseku v řešení požádám autora o popostrčení, než když se ani nepokusím a rovnou jdu na finální souřadnice. Popravdě nejsem ani příznivcem pomoci s odlovem tradičky - např. včera jsme se možná setkali u tradičky s jinými kačery (motali se tam dva lidi s mobilama v rukou a koukali směrem, kam nám ukazovala GPS), tak jsme raději odešli, protože jsme nechtěli vidět, kde ji našli. Máme radost, když ji najdem sami.
- Někdo tu napsal, že nesnáší mysterky typu "hádej na co autor zrovna myslel". To asi nikoho. Špatně postavená šifra ale nedává nikomu morální právo tu šifru vynechat a jakýmkoliv způsobem si obstarat souřadnice finálky. Je to nefér vůči autorovi kešky, který tím třeba chtěl něco sdělit, nebo to pokládá za zajímavou formu, jen se mu třeba něco nepovedlo. Ani výměna souřadnic 1:1 není fér. Je to fér obchod mezi těmi dvěmi vyměňujícími kačery, ale to je všechno. Není to fér vůči autorovi ani vůči ostatním kačerům, kteří poctivě luští. Když mám pocit, že je něco špatně, např. je šifra zmiňované "hádej na co autor myslel", mám možnost se na to vykašlat a jít jinam (myslím, že odměna autora a motivace k další práci je návštěvnost kešky, takže by se bystřejší mohl zamyslet sám), nebo to autorovi dát vědět a když už nechci autorovi pomoct, tak mu jen sdělit, že něco nedotáhl. Co si asi řekne autor, když uvidí stovky až tisíce logů typu "pěkná skrýš/keš, díky"? Asi že se to lidem líbí, ale neví, že spousta z nich si myslí o jeho šifře svý a jen šli na jinde získané souřadnice finálky. Takže "hádej co si kačer myslel při psaní TFTC?".
- Dál někdo psal, ve vztahu k tomu webu, že "třeba ownery přejde chuť zakládat nesmyslné mysterky". Nevšiml jsem si, že by se ten web omezoval jen na mysterky nesmyslné. Ani poslání toho webu tomu nenasvědčuje. Kazí i ty dobré bez rozdílu. Také definice "nesmyslné mysterky" mi není zřejmá. Jsou to všechny mysterky, protože někoho baví jen chodit přímo na souřadnice, kde je krabička, tedy tradičky? Nebo jsou to opravdu mysterky s výše zmíněnou špatně zvolenou šifrou? Také je možnost, že pro někoho to jsou ty mysterky, na které prostě nestačí - "tu jsem nevyluštil, určitě je blbá, kdyby nebyla, tak JÁ bych ji rozlouskl". Taky to mohou být mysterky s tématickou šifrou, která něco řekne pouze odborníkovi v určité oblasti a ostatní s ní nehnou. Potom nebude mít takovou návštěvnost, ale je to volba ownera, když zvolí téma blízké jeho srdci proti vysokému počtu návštěvníků. Taky zajímavý trend této doby - všichni musí mít dostupné všechno. Když ne, je to diskriminace a dotčený má svaté právo obstarat si to jinak (jakkoliv), nebo ještě lépe, jiný má povinnost mu to poskytnout. Jako příklad uvedu spoluobčany, jenž jsou dlouhodobě bez práce protože se tomu dokážou vyhnout, ale stát (ostatní občané, tvrdě na svoji obživu pracující) je diskriminuje, pokud jim odmítne poskytnout to, co jeho pracující občané financují ze svých daní. Prostě když nejsem výborný horolezec, nebo mě to nebaví, musím se smířit s tím, že nikdy neuvidím na vlastní oči vrchol Mount Everestu. Mysterky, které nechápu, nelovím. Když si myslím, že je postavená špatně, můžu o tom s ownerem dát řeč. Ne jen obejít postup a pak pokrytecky děkovat za keš.
Tradičky tradičkářům, mysterky mysterkářům. Nikde není psáno, že tradičkář musí mít odlovené mysterky a protože ho to nebaví, nebo mu to vadí, převede si ji "právem" na "tradičku".
- poslední věc - někdo napsal, že nikomu k tomu nedává morální právo to, že to dělají jiní. V určitých částech ruska dělají to, že pokud chlapec znásilní dívku, musí si ji vzít. Takže se to tam běžně děje, někdy se souhlasem obou zůčastněných, protože se mají rádi, tak to takhle zahrají. Nebo si chlap vyhlédne dívku, ona ho odmítá, tak ji prostě znásilní a už je jeho (je to tradice, kterou ale právo stále toleruje). To že to dělají tam, nedává nikomu jinde morální právo to dělat. Takže s výrokem jedině souhlasím.
Takže závěrem - nelíbí se mi to, nedělám to, odsuzuji to, kazí to hru, považuji to za porušení morálních pravidel. Na druhou stranu co čekat od dnešní společnosti, kde je morálka a čest pojem ze slovníku, který se z úst "normální" člověk stydí vypustit.. Chci být sám před sebou hrdý na to, co jsem dokázal, ne na to co jsem dokázal oblafnout.
PS: Poslední výlev, slibuji
. Spousta lidí se v různých činnostech ohání argumentem "jsem jeden, nemůžu změnit svět, můj podíl nic neznamená". Vždycky si vzpomenu na scénu ze seriálu MASH, kde hlavní hrdinové zabránili vojákovi v jeho lukrativní živnosti spočívající ve vykupování různých "trofejí" od místních dětí, které za nimi s vidinou výdělku chodily i do minových polí, kde se zraňovaly a umíraly. Poté co mu zamezili v dalším "podnikání" on namítl: "Změníte celý svět?", oni odpověděli "Ne. Jen ten náš malý kousek".