Ale takhle to připomíná špinavé praktiky některých firem, nejdřív něco lidem dáme zadarmo, a až to budou víc využívat, tak to zkrouhnem a budeme inkasovat/zdražíme.
Ale, ale, ale... Slova jak z doby, kdy se nadávalo na "imperialistický štváče", ne...?!? Na urovnání myšlenek doporučuji si na vlastní kůži vyzkoušet rozjet podobný projekt. Roky práce, masivní investice do infrastruktury, značné provozní náklady. A to vše dlouhou dobu "jen tak pro radost" resp. "jen tak s mlhavou vidinou, že budu pracovat tak úspěšně, že můj projekt zaujme uživatele natolik, že časem budou za jeho služby ochotni něco málo zaplatit". Chápeš, že riziko, že všechna ta námaha a investované peníze vyjdou vniveč, je strašně velké...? A je ti jasný, že za Project-GC nestojí žádná firma, manipulující se svými chudáky vazaly-zákazníky...?
Autoři se snaží provozovat rozsáhlý velmi užitečný systém a na malé části jeho funkčnosti něco málo vydělat. Musí balancovat podíl základní funkčnosti zadarmo, která přiláká uživatele, a doplňkové funkčnosti za úhradu. Jen masa spokojených zákazníků způsobí to, že si vůbec nějakou službu někdo koupí. Těžko lze stanovit zpoplatnění nějaké části dopředu. Na příkladu challenge checkerů je to přece dobře vidět. Project-GC musel vyvinout poměrně netriviální funkčnost, aby se checkery mohly polouživatelsky připravovat samotnými kačery. Kdyby se challenge nestaly tak populární, celá tahle hromada práce by vyletěla komínem nebo by skomírala jako naprosto okrajová záležitost. Ale stalo se něco jiného. Challenge keše se staly tak populární, že je GS zařízl. Mám pocit, že dokonce jeden z důvodů "odkladu" je i navázání challengí na Project-GC. Kačeři potřebovali na challenge funkce Project-GC, aby se mohlo ověřovat jejich splnění. Tím jak narůstal jejich počet, stával se Project-GC stále populárnější a GS se pravděpodobně tento vývoj nelíbil. Zpoplatnění je tak logickým důsledkem popularity challengí. A zdůrazňuji, že základní užití checkerů je zadarmo. Deset testů je docela dost. Třista za měsíc...