Přejít na obsah


Fotka

Stromolezecke vlakno - tipy a triky, otazky


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
1749 odpovědí na toto téma

#1001 Modrak

Modrak

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 401 příspěvků(y)

Publikováno 16 únor 2013 - 23:13

ProKesTom napsal/a:

Modrak napsal/a:
Kdyz mas lano ukotveny dole na kmenu, pak vede 10m nahoru a pres vetev 2 m dolu a tam do toho spadnes, tak ten padovej faktor je malej a ty sily taky.

Omyl. Pro výpočet pádového faktoru vzdálenost od ukotvení po místo, kde je lano v nejvyšším bodě (větev, skoba,....) nemá význam. Počítá se až s délou mezi tímto horním bodem a tebou. Leda, že bys na větvi měl zavěšenou kladku (t.j. minimální tření), pak bys mohl počítat i s délkou lana od ukotvení dole.
Viz WIKI, Horoklub, Horolezení.


Kdyby toto tvrzení byla pravda, nemusel bys lano dole vůbec privazovat, stačilo by že je prehozeny. Samozřejmě tření tam nějaký bude, ale ne absolutní a proklouzne to. Padový faktor pro ten případ co jsem uvedl nebude ani 0.08, ani 0.5, ale někde mezi tim. Ale proklouzne to docela dost na to aby to síly na laně významne omezilo.
  • 0

#1002 ProKesTom

ProKesTom

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 848 příspěvků(y)

Publikováno 17 únor 2013 - 8:36

Hmmm.. Na rozdil od vaseho nazoru, ten muj je opren o takove horolezecke kapacity, jako Pit Schubert. No, kdyz se chcete zabit, prosim. Jiste, lano trochu proklouzne, ale to je jen takovy maly bonus. Opravdu maly.
  • 0

#1003 Citecka

Citecka

    kecal neuvěřitelný

  • Members
  • PipPipPip
  • 3 250 příspěvků(y)

Publikováno 17 únor 2013 - 8:41

Kdyby byla pravda to co píšeš, tak by při lezení odzpodu byl pádový faktor VŽDY větší než jedna, jedno kolik postupových jištění bys vázal. To přece není možné.
  • 0

...a neberte se tak vážně! :)
CITECKA Team: Pet a Čita a psice Miki von Mikolas


#1004 ProKesTom

ProKesTom

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 848 příspěvků(y)

Publikováno 17 únor 2013 - 9:04

Kdyby byla pravda, co pisete vy tri, byl by padovy faktor u testu na tech videich cca 1/3. Sami autori uvadeji, ze je 1. Alespon si poradne prohlednete usporadani pokusu na tom videu. A odkazy, ktere jsem uvedl. Pokud jsi nad poslenim uvazem, je padovy faktor vetsi nez 1.
  • 0

#1005 Citecka

Citecka

    kecal neuvěřitelný

  • Members
  • PipPipPip
  • 3 250 příspěvků(y)

Publikováno 17 únor 2013 - 9:09

No, a mám v tom definitivně hokej. Nemáte někdo odkaz na kterým by to bylo JASNĚ vysvětlený?
  • 0

...a neberte se tak vážně! :)
CITECKA Team: Pet a Čita a psice Miki von Mikolas


#1006 Citecka

Citecka

    kecal neuvěřitelný

  • Members
  • PipPipPip
  • 3 250 příspěvků(y)

Publikováno 17 únor 2013 - 9:14

--kouk jsem se znova na video - šmankote, tam přeci jde o pádový faktor od zátěže ke stoupacímu zařízení, tedy jen tu smyci, ne? Pak je to 1. --ne, už sem fakt uplně zblblej B)
  • 0

...a neberte se tak vážně! :)
CITECKA Team: Pet a Čita a psice Miki von Mikolas


#1007 ProKesTom

ProKesTom

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 848 příspěvků(y)

Publikováno 17 únor 2013 - 9:48

Ne, ale zacal jsi pouzivat mozek. Ono ta problematika padoveho faktoru neni jednoducha. Ted si precti, na co odkazuji, najdi si : Pit Schubert - Bezpečnost-a-riziko-na-skále-a-ledu-I, pripadne i II a pak v tom budes mit jasno.
  • 0

#1008 Parkis

Parkis

    Parkis

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 838 příspěvků(y)

Publikováno 17 únor 2013 - 9:53

No řeknete si že ty videa dělali profící tak přece mají pravdu, ale ono houby. V některých pokusech mají faktor opravdu 1 (třeba dva blokanty), ale v jiných je menší (ač tam stále píšou 1, není to pravda).

Všimněte si případu na obrázku, píšou délka pádu 120cm a pro pádový faktor 1 by mysela být délka lana také 120cm, což zjevně není. Je uvázané kdesi dole, pak volně prochází přes ten siloměr a jde dolů k blokantu. Délka minimálně tři metry. Tření v karabině nějaké je, ale pro takovéhle tvrdé pády celkem zanedbatelné.


https://dl.dropbox.c...9193/faktor.jpg
  • 0

#1009 Parkis

Parkis

    Parkis

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 838 příspěvků(y)

Publikováno 17 únor 2013 - 9:55

Citecka napsal/a:
--kouk jsem se znova na video - šmankote, tam přeci jde o pádový faktor od zátěže ke stoupacímu zařízení, tedy jen tu smyci, ne? Pak je to 1.

V tom případě by ale museli považovat to lano za dokonale tuhé, což je nesmysl a ty naměřené síly by byly dost zcestné. Do pádového faktoru se prostě vždycky počítá celý jistící řetězec.
  • 0

#1010 Citecka

Citecka

    kecal neuvěřitelný

  • Members
  • PipPipPip
  • 3 250 příspěvků(y)

Publikováno 17 únor 2013 - 10:04

Nedalo mi to a našel jsem si to. Frank, Kublák - Horolezecká abeceda, Epocha 2009, str. 25, Lano - Pádový faktor, a pravdu máme my (domýšlivý plurál :) ). Při délce lana skrze dvě postupová jištění po 5 metrech a 5 metrů k prvolezci je pád 5 metrů k hornímu jistícímu bodu a pět pod něj, tedy 10m, a délka lana 5+5+5, tedy 15, a pádový faktor 0,7. Podle ProkesToma by byl 2. Na "horolezeckametodika.cz" bohužel obrázek není, zato je tam velmi důkladné pojednání o rázové síle. Parkis: nevím nevím. Jde tam o spoj na lanovém materiálu, který ten trh přenáší z jednoho na druhý. Ale tady už se mi mozek poněkud točí.
  • 0

...a neberte se tak vážně! :)
CITECKA Team: Pet a Čita a psice Miki von Mikolas


#1011 Citecka

Citecka

    kecal neuvěřitelný

  • Members
  • PipPipPip
  • 3 250 příspěvků(y)

Publikováno 17 únor 2013 - 10:13

Ještě pro názornost:

Vložený obrázek

Je to kopie obrázku z knížky, jen kdosi kdovíproč upravil čísla a udělal to blbě B)
  • 0

...a neberte se tak vážně! :)
CITECKA Team: Pet a Čita a psice Miki von Mikolas


#1012 majkeld

majkeld

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 388 příspěvků(y)

Publikováno 17 únor 2013 - 17:06

To jsem zase vyvolal flame! :D Hele, a nejsou ty faktory jedno? Samozrejme je dulezite, jak jiz nekdo zminil, ze je to nezive zavazi a ze v pripade lezce v sedaku bude energie padu pohlcena jak postrojem, tak samotnym telem lezce. Tudiz vysledna razova sila muze byt o desitky procent nizsi. Navic by pro presnost mel byt silomer asi mezi postrojem a koncem lana. Spis jsou zajimave ty defekty, ktere jednotlive pomucky zpusobi na lane a i rozdilnost ve vydrzi jednotlivych lan. A jak Modrak psal o lezeni po dynamice - coz radeji pouzivat material k tomu, k cemu je konstruovan a misto dynamiky se spis vyvarovat padu do statiky? Nebo pouzit tlumic padu - jen je otazka, jak ho efektivne zapojit do jisticiho retezce, kdyz by mel byt nekde mezi Crollem/Grigri/RIGem a postrojem. Co jsem doposud o SRT a DRT pochytil, tak tyto techniky s zadnym potencialnim padem nepocitaji. Nanejvys se clovek zhoupne.
  • 0

#1013 majkeld

majkeld

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 388 příspěvků(y)

Publikováno 17 únor 2013 - 17:11

Jeste si neodpustim jeden apel. Mnozi zkuseni asi vedi, ale mnozi (jak vidim i v terenu) si toho doposud nevsimli -

- pokud se v SRT/DRT technikach pouziva prusikovacich smycek, jsou tyto smycky o prumeru >8 mm a predevsim jsou z teploodolnych materialu, jako napr. Aramid aj.. Takove v Hudy sportu fakt nekoupite!
  • 0

#1014 Modrak

Modrak

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 401 příspěvků(y)

Publikováno 17 únor 2013 - 18:19

ProKesTom napsal/a:
Hmmm.. Na rozdil od vaseho nazoru, ten muj je opren o takove horolezecke kapacity, jako Pit Schubert. No, kdyz se chcete zabit, prosim.
Jiste, lano trochu proklouzne, ale to je jen takovy maly bonus. Opravdu maly.


No a můj názor není opřen o horolezecky kapacity, ale o fyzikální zákony. Jinak Schuberta mám nactenyho dost důkladně a pochybuju že by tam měl takovouhle kravinu, to bych si asi všiml. Ono je spíš důležitý chápat podstatu veci, než si slepe načíst informace které jsou v rozporu a automaticky uvěřit jedné z nich, jejíhož autora považuju za větší autoritu. Never nějakými horolezeckymu webu, never ani mě. Pochop jak to funguje a pak ver sám sobě. A tohle platí obecně, u cehokoliv.
  • 0

#1015 Modrak

Modrak

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 401 příspěvků(y)

Publikováno 17 únor 2013 - 18:27

majkeld napsal/a:
To jsem zase vyvolal flame! :D

Hele, a nejsou ty faktory jedno?

A jak Modrak psal o lezeni po dynamice - coz radeji pouzivat material k tomu, k cemu je konstruovan a misto dynamiky se spis vyvarovat padu do statiky? Nebo pouzit tlumic padu - jen je otazka, jak ho efektivne zapojit do jisticiho retezce, kdyz by mel byt nekde mezi Crollem/Grigri/RIGem a postrojem.
Co jsem doposud o SRT a DRT pochytil, tak tyto techniky s zadnym potencialnim padem nepocitaji. Nanejvys se clovek zhoupne.


Padovy faktory fakt nejsou jedno. Kde hrozí že poletíš, je dobrý mít predstavu, jaký to bude a podle toho se zařídit. Padovej faktor ti tu predstavu da.

A s tou dynamikou jsem to myslel přesně takhle - vyvarovat se pádu do statiky. A to tím že kde si nemůžu bejt jistej že neco nezahne, nepolezu na statice
  • 0

#1016 pripluv

pripluv

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 79 příspěvků(y)

Publikováno 18 únor 2013 - 7:33

Pádový faktor sakra není jedno. Je ještě docela dobrý, když někdo padne ze stromu a gravituje si to skrz větve, které jej sice otloukají, ale brzdí. Super je, když leze a je jištěn někým, kdo ví co dělá (a ne jen prostrkává lano osmou – slaňovací osmou) a při pádu dá prokluz (zásadní věc pro snížení faktoru, jen to nesmí být až na zem :) ).
Když se ale někdo vydá pro keš na klettersteig a ve své pohodlnosti či neznalosti nevezme set (ten je pro snížení pádového faktoru – jinak by stačila smyce s karabinou) a práskne s sebou pod přecvaknutím, letí si to dolů pět šest metrů a natvrdo dopadne do oné smyce, tak to praskají kosti a volá se vrtulník. A tomu se říká pádový faktor.

Neustále a všude (a tady jsem to v minulosti už také udělal) doporučuji minimálně tuto stránku: Horolezecká metodika.
  • 0

#1017 pripluv

pripluv

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 79 příspěvků(y)

Publikováno 18 únor 2013 - 7:38

Ještě dodatek – Google mi našel hezký obrázky a taky připomněl jednu zásadní věc. Když praskají kosti, ani orgány nezůstávají zrovna v klidu. Nechci nikoho děsit, jen chci připomenout tu stokrát omílanou bezpečnost!

Pádový faktor na Horolezeczví a na Wikipedii.
  • 0

#1018 ja05

ja05

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 564 příspěvků(y)

Publikováno 18 únor 2013 - 8:03

pripluv napsal/a:
Když se ale někdo vydá pro keš na klettersteig a ve své pohodlnosti či neznalosti nevezme set (ten je pro snížení pádového faktoru – jinak by stačila smyce s karabinou) a práskne s sebou pod přecvaknutím, letí si to dolů pět šest metrů a natvrdo dopadne do oné smyce, tak to praskají kosti a volá se vrtulník. A tomu se říká pádový faktor.

Mirne mimo - mam takovy zly tuseni, ze v tomhle pripade a standartnim vybavenim na ferraty (myslim tim jen sedak bez prsaku) se volat vrtulnik nebude...
Ono je myslim docela zadelano na pruser, pokud se lidi dojistuji smycema a smycci maji bud slusne provesenou anebo upevnenou na vetvi na ktere stoji (i to jsem videl)...to myslim, ze by taky nebylo nic fajn do toho hupsnout - takze bacha i na tohle...
  • 0

#1019 majkeld

majkeld

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 388 příspěvků(y)

Publikováno 18 únor 2013 - 21:31

pripluv napsal/a:
Pádový faktor sakra není jedno. ...


A je a je a je! :-))))

B)
  • 0

#1020 Modrak

Modrak

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 401 příspěvků(y)

Publikováno 18 únor 2013 - 21:38

pripluv napsal/a:
Pádový faktor sakra není jedno. Je ještě docela dobrý, když někdo padne ze stromu a gravituje si to skrz větve, které jej sice otloukají, ale brzdí. Super je, když leze a je jištěn někým, kdo ví co dělá (a ne jen prostrkává lano osmou – slaňovací osmou) a při pádu dá prokluz (zásadní věc pro snížení faktoru, jen to nesmí být až na zem :) ).
Když se ale někdo vydá pro keš na klettersteig a ve své pohodlnosti či neznalosti nevezme set (ten je pro snížení pádového faktoru – jinak by stačila smyce s karabinou) a práskne s sebou pod přecvaknutím, letí si to dolů pět šest metrů a natvrdo dopadne do oné smyce, tak to praskají kosti a volá se vrtulník. A tomu se říká pádový faktor.

Neustále a všude (a tady jsem to v minulosti už také udělal) doporučuji minimálně tuto stránku: Horolezecká metodika.


Tohle nevydrží ani ten materiál, prdne ta karabina do který sletis, sprajcne se na příští skobě a zlomí se.
  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 uživatelů, 0 návštěvníků 0 anonymních uživatelů

Reklama