Podle mě se to "standardním keším" vymyká ...
... tomu, kdo to zničil bych i já nakopal.
... Žebrácké pověsti, které ... žijí už dlouho ... z prostého důvodu, že nejsou nasázené jedna vedle druhé a nedochází tak k návalům a koncentraci kačerů.
Kapso, souhlas prakticky se vším, v citaci vypichuji podle mého názoru ty klíčové argumenty.
Za prvé bych chtěl říct, že zničit někomu cizí práci může jenom opravdový kretén. Jestli jsem to správně chápal, tak na tyto série měl Alke vždy souhlas majitele příslušného lesa, takže to asi nejspíš nebyl nějaký rozčílený myslivec nebo zástupce majitele, který si nepřál, aby mu tam chodilo tolik lidí. Kdo to skutečně byl, se nejspíš nikdy nedozvíme, ale není to koneckonců podstatné. Je to prostě hnus.
A teď k jádru věci: Já mám z Alkeho sérií odloveny pouze Žebrácké pověsti. Kdysi jsme se na ně s dcerou vydali a během jednoho podzimního dne je všechny odlovili. Série se nám líbila, byla moc pěkná, dobře připravená. Na Arabelu jsem se taky chystal, ale pořád jsme se k tomu nemohli dobrat, chtěl jsem to pak nechat až na příští jaro nebo léto. Když Alke někdy v listopadu napsal, že s prvním sněhem sérii archivuje, řekl jsem si, že jenom kvůli tomu měnit plány nebudu a bezhlavě se nepoženu ji odlovit, protože jsem očekával, že tam budou davy. Takže tím jsme se s touto sérií minuli. Když Alke publikoval GeoZoo, tušil jsem, že to bude ve stejném režimu jako Arabela, a ačkoliv jsem slyšel chválu a doporučení, že se to dceři určitě bude líbit, neměl jsem prostě tím směrem cestu a musím se přiznat, že už mě to ani moc netáhlo. Sérii Krásné Vánoce přeje... jsem už jenom zaregistroval a taky díky tomu, že jsme byli přes Vánoce všichni nemocní, se mi ani nezvýšil tep.
Podle mého názoru se Alke dostal do pozice, kdy vytváří „komerční“ keše. Protože jsem přesvědčen, že pouhé toto konstatování bude chybně interpretováno, hned podám vysvětlení: Komerční film je od začátku vytvářen s hlavním cílem, aby vydělal co nejvíce peněz, a k tomu potřebuje, aby na něj přišlo co nejvíce lidí. Vše je tomu tedy podřízeno - námět, scénář, herci, způsob realizace. V geocachingu nejsou pro ownery platidlem peníze, ale favoritní body. „Komerčnost“ Alkeho keší podle tohoto výkladu je v tom, že od začátku keše tvoří s cílem, aby na nich získal co nejvíce FP. K tomu samozřejmě potřebuje, aby mu na ně přišlo co nejvíc lidí. Vše tomu podřizuje - keše jsou tradičky, na relativně malém prostoru, jejich počet je tak akorát, ani málo, ani extrémně moc, aby to v pohodě zvládly rodiny s dětmi. Jejich provedení je vysoce atraktivní, tak o dva řády vyšší, než u běžných keší. A proto taky ty série mají tak krátké trvání a jsou nahrazovány novými. U trvale umístěné série by se totiž příliv FP s postupem času výrazně zmenšil. Že mu tato sázka vychází, je důkazem i sousední vlákno, kde se pochlubil, že se stal ownerem s nejvíce získanými FP na světě. A že se s tím pochlubil sám, je podle mě i důkazem toho, že to byl (je) jeho cíl. Možná ne jediný, možná ne hlavní, ale určitě jeden z hlavních.
A teď pozor - důležité! Nemám s tím sebemenší problém. Nemyslím si o tom, že to je něco špatného nebo zavrženíhodného. Stejně jako nemám a priori nic proti komerčním filmům. Alke má na to nápady, chuť, čas i peníze, tak proč ne. Není nic špatného na tom, o co se snaží, je vidět, že to dělá dobře. Jednoduše je to dobrý obchodník. Zmiňuju to jenom proto, že všechny poslední Alkeho počiny mají tento charakter. Přivést na určité místo co nejvíce lidí a získat od nich co nejvíce FP. To s sebou samozřejmě nese rizika, která pak mohou vyústit i ve zničení keší. Jestli se nepletu, tak podobné problémy postihly jak Arabelu, tak GeoZoo, možná že ne v takové masivní podobě.
Alke je úspěšný autor „komerčních“ keší. Za to mu patří můj obdiv. Nemyslím si však, že by to mělo automaticky znamenat Alke for (vice)president, ani Alke for reviewer, jak se v sousedním vlákně objevilo. Jak jsem psal výše - mám odlovenu jedinou Alkeho sérii, a to Žebrácké pověsti, nemohu tedy ty novější, již ovšem neexistující, posuzovat. Mám ovšem takovou obavu, aby se z nich, ač perfektně vytvořených, pomalu nevytrácel duch, tak jak je to vidět u většiny komerčních filmů.